accesskey_mod_conten
Barra separa capçalera de cos

Què has de saber per a reclamar: reclamar és el teu dret!

  • Com pots conéixer la informació que té l'Administració?

    Acordeón de Com pots conéixer la informació que té l'Administració?

    Vols saber, per exemple, quants contractes ha realitzat el Ministeri de Ciència i Innovació, quines subvencions ha atorgat el Ministeri d'Educació i Formació Professional, quant ha costat l'última campanya del Ministeri de Sanitat,... on busques eixa informació?

    1. En la pàgina web del Ministeri o de l'organisme o bé el Portal de Transparència del Govern.
    2. Si la informació és de caràcter autonòmic o municipal, en la pàgina web de la teua Comunitat Autònoma i/o del teu Ajuntament o en els seus Portals de Transparència.

    Si no trobares la informació que vols, aleshores has de preguntar a l'Administració. Sense preguntes, no hi ha respostes. Si no saps l'organisme concret que té eixa informació, dirigix-te a les oficines d'informació de l'Administració General de l'Estat, al telèfon 060 o a les oficines d'informació de les Comunitats Autònomes

  • Com feixos per a preguntar a l'Administració?

    Acordeón de Com feixos per a preguntar a l'Administració?

    Si la informació és de caràcter estatal pots accedir de dos maneres:

    1. Electrònicament pel Portal de Transparència o, si coneixes l'organisme responsable, buscant en la seua pàgina web.

    2. Presencialment en qualsevol registre públic(Abre en nueva ventana)

    Si la informació és de caràcter autonòmic o local: has de preguntar a la teua Comunitat Autònoma. Totes les Comunitats Autònomes tenen un  Portal de Transparència.

  • Tota petició d'informació ha d'admetre's?

    Acordeón de Tota petició d'informació ha d'admetre's?

    No, la llei de transparència assenyala algunes causes per les quals la teua petició d'informació pot inadmetre's. Estes són:

    1. Les que es referixen a informació en curs d'elaboració.
    2. Les que tinguen caràcter auxiliar o de suport.
    3. Les que requerisca, pel seu contingut, una labor prèvia de reelaboración.
    4. Les dirigides a un òrgan que no té la informació, o quan desconega el competent.
    5. Les peticions reiteratives o abusives.

    Sempre, l'aplicació sobre este article ha de ser restrictiva.

  • I si inadmeten la meua sol·licitud d'informació m'ho han de justificar?

    Acordeón de I si inadmeten la meua sol·licitud d'informació m'ho han de justificar?

    Sí, sempre hauran de justificar-te la causa per la qual la teua sol·licitud d'informació ha sigut inadmesa. A més, el Consell de Transparència i Bon Govern ha establit criteris per a interpretar les causes d'inadmissió que arreplega la Llei.

    Sempre és necessari motivar què significa, exposar les raons i la justificació de per què la causa és aplicable al cas concret.

  • Pot ser que s'admeta la meua sol·licitud, s'inicie la tramitació i després et deneguen tot o part. Per què?

    Acordeón de Pot ser que s'admeta la meua sol·licitud, s'inicie la tramitació i després et deneguen tot o part. Per què?

    La Llei de transparència també arreplega uns supòsits que limiten el dret d'accés a la informació pública.

    És cert que el dret d'accés a la informació pública ha de respectar uns límits i uns interessos protegits. L'art. 14 enumera quins són  i l'art. 15 protegix la intimitat de les persones i per tant la seua privacitat segons ordena la Llei Orgànica de Protecció de Dades.

  • Què és el "test del dany"?

    Acordeón de Què és el "test del dany"?

    Tal com explica el Preàmbul de la llei de transparència, és alguna cosa necessari per a poder aplicar un límit al dret d'accés a la informació. Consistix a posar en una balança l'interés que es protegix amb el límit i l'interés legítim que empara el coneixement de la informació i valorar tots dos per a decidir.

  • Qui fa este test?

    Acordeón de Qui fa este test?

    L'òrgan al que preguntes, que és el que ha de resoldre en primer lloc. Si és una reclamació, ho farà el Consell de Transparència i Bon Govern.

  • Servix solament esmentar un límit per a no donar informació pública?

    Acordeón de Servix solament esmentar un límit per a no donar informació pública?

    No, és necessari que la seua aplicació siga justificada i proporcionada a l'objecte i finalitat de la protecció i a més no ha de ser genèrica sinó referida al cas concret.

  • Què passa si et deneguen la informació o no et satisfà el que et contesta l'Administració o no et responen?

    Acordeón de Què passa si et deneguen la informació o no et satisfà el que et contesta l'Administració o no et responen?

    Si qui t'ha denegat la informació és l'Administració General de l'Estat o bé una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb les quals tenim conveni (Astúries, Cantàbria, La Rioja, Extremadura, Castella-la Manxa, Comunitat de Madrid, Ceuta o Melilla),  aleshores reclama a el  Consell de Transparència i Bon Govern. Revisarem la teua petició d'informació i decidirem si la informació és pública i, per tant, hi ha obligació de facilitar-te-la.

    Si ha passat més d'un mes des que vas formular la teua sol·licitud a l'Estat o a alguna de les Comunitats Autònomes que tenen conveni, i no has rebut resposta, també pots reclamar davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que resoldrem si existix obligació de facilitar-te el demanat.

    Si qui t'ha denegat la informació és una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb la qual el Consell de Transparència i Bon Govern no té conveni, aleshores hauràs de dirigir la teua reclamació a l'òrgan competent de la teua Comunitat Autònoma.

  • Què és una reclamació?

    Acordeón de Què és una reclamació?

    Si has sol·licitat informació a l'Administració i te l'han denegat o no et satisfà el que t'han contestat o bé no has rebut resposta a les teues preguntes, pots posar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que s'encarregarà de decidir si la informació han de facilitar-te-la.

    La reclamació és, per tant, una petició que fas al Consell de Transparència perquè revise la decisió de l'Administració sobre la teua sol·licitud d'informació.

  • Sempre que et deneguen informació, tot o part, pots reclamar?

    Acordeón de Sempre que et deneguen informació, tot o part, pots reclamar?

    Sí, sempre. En la contestació que has rebut és molt convenient que valors els fonaments de dret, on hagen de reflectir-se les incidències del procediment i hauran de motivar-se les causes de desestimació o d'estimació parcial.

  • Qui pot fer una reclamació?

    Acordeón de Qui pot fer una reclamació?

    Totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública. I totes les persones tenen dret a reclamar, ja siguen persones físiques o jurídiques, espanyols o estrangers.

  • Quan has de presentar la reclamació?

    Acordeón de Quan has de presentar la reclamació?

    • Si t'ha contestat el Portal de Transparència, tens el termini d'un mes des de l'endemà a la seua resposta.
    • Transcorregut més d'un mes sense que hages rebut contestació (silenci administratiu), pots també reclamar.
    • Si la reclamació és en la teua Comunitat Autònoma, consulta l'apartat de legislació de la teua Comunitat ja que algunes tenen terminis més curts.
  • A qui dirigixes la reclamació?

    Acordeón de A qui dirigixes la reclamació?

    A nosaltres, al Consell de Transparència i Bon Govern, que som l'òrgan independent encarregat de vetlar pel correcte compliment de la Llei.

    Si la reclamació és sobre una qüestió de caràcter autonòmic o local, has de dirigir-te:

  • Com feixos per a posar una reclamació?

    Acordeón de Com feixos per a posar una reclamació?

    És molt senzill.

    • Si vols presentar una reclamació contra un organisme de l'Administració de l'Estat, pots fer-ho a través de la nostra seu electrònica. Primer hauràs de crear un usuari en el qual et sol·licitem: nom, cognom, nombre d'identificació, contrasenya i correu electrònic. Una vegada donat de alta com a usuari podràs presentar una nova reclamació així com fer el seguiment de totes les reclamacions que hages presentat.
    • Si vols presentar una reclamació contra un organisme d'una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb la qual el Consell de Transparència i Bon Govern té conveni (Astúries, Cantàbria, La Rioja, Extremadura, Castella-la Manxa, Comunitat de Madrid, Ceuta o Melilla) aleshores ompli este formulari(Abre en nueva ventana) i envia-ho per correu electrònic a reclamaciones.ccaa@consejodetransparencia.es

     

    En qualsevol dels dos casos anteriors pots enviar-ho per correu postal o entregar-ho presencialment en la nostra oficina o en un registre. En este supòsit, ompli el formulari per a reclamacions de l'AGE o el formulari per a reclamacions de les CCAA o EELL(Abre en nueva ventana)

    Si et resulta molt complicat, crida'ns al 912733311 o al 912733308 o veuen a veure'ns en la C/ José Abascal, 2. 5ª Planta. Madrid. Estem esperant-te.

    Atrevix-te a saber!

  • On has de presentar la teua reclamació?

    Acordeón de On has de presentar la teua reclamació?

    • A través de la seu electrònica, si és una reclamació contra organismes de l'Administració de l'Estat. Entregar-ho a través de la seu electrònica té l'avantatge que pots realitzar el seguiment de la teua reclamació.
    • En el correu electrònic: si es tracta d'una reclamació sobre una informació d'Astúries, Cantàbria, La Rioja, Extremadura, Castella-la Manxa, Comunitat de Madrid, Ceuta o Melilla aleshores pots omplir este formulari(Abre en nueva ventana) i enviar-ho a:  reclamaciones.ccaa@consejodetransparencia.es
    • Presencialment: en la seu del Consell de Transparència i Bon Govern (carrer José Abascal nº 2 – 5ª planta, 28003 Madrid) o en un registre administratiu.
    • Per correu postal. Enviant l'escrit de reclamació a la nostra direcció
  • Què ocorre si no saps fer-ho?

    Acordeón de Què ocorre si no saps fer-ho?

    En el Consell de Transparència i Bon Govern tenim una unitat d'atenció al ciutadà:

    • presencialment en la nostra seu (C/ José Abascal, 2, 5ª Planta. 28003 de Madrid),
    • telefònicament als nombres 91 273 33 11 i 91 273 33 08
    • per correu electrònic a: ctbg@consejodetransparencia.es

    Consulta totes les formes en les quals et pots dirigir a nosaltres.

  • Quant tardarem a contestar la teua reclamació?

    Acordeón de Quant tardarem a contestar la teua reclamació?

    Et contestarem en un termini màxim de tres mesos i la nostra decisió serà d'obligat compliment per a l'Administració.

  • Si finalment no em dona la raó el Consell, què puc fer?

    Acordeón de Si finalment no em dona la raó el Consell, què puc fer?

    La resposta d'este Consell pot ser objecte de recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos a explicar des de l'endemà al fet que la rebes, davant els Jutjats Centrals del Contenciós-Administratiu de Madrid, presentant allí els teus arguments.

  • Em costarà diners?

    Acordeón de Em costarà diners?

    Sí, interposar un recurs contenciós-administratiu requerix que t'acompanye advocat i procurador.

  • I al revés, si el Consell em dona la raó i l'Administració no està d'acord.

    Acordeón de I al revés, si el Consell em dona la raó i l'Administració no està d'acord.

    L'organisme públic haurà de recórrer al contenciós–administratiu. En este cas el Consell assumirà com a seua la resolució i la defendrà davant els Tribunals.

    Tu podràs personar-te si vols, encara que el Consell de Transparència i Bon Govern vetlarà pel teu dret.

  • Em costarà diners si el Consell m'ha donat la raó i és l'Administració la que no està d'acord?

    Acordeón de Em costarà diners si el Consell m'ha donat la raó i és l'Administració la que no està d'acord?

    A tu no. Els gastos els assumirà el Consell de Transparència i Bon Govern.